Hrádek u Babic nebo Refugium ve Křtinském údolí? Předcházel objekt nad Vývěrem Křtinského potoka vzniku Křtin? Tajuplná pověst a meditace o Údolí křtu - Vallis baptismi.
Text a foto: Marek P. Šenkyřík - Svámí Gyaneshwarpuri
Vyšlo ve Sborníku Muzea Blanenska 2023

Vallis
baptismi a vysvětlení vzniku Křtin.
Křtinské
údolí má zvláštní sacrum (VIGSIUS 1663, Audolí křtinské
1665... ROYT 1994). Jedná se o posvátné údolí ve střední části
Moravského krasu, nezbadatelné duchovní hloubky, které je
naprosto unikátní hodnoty a významu, a které v krasu nemá
obdoby. Podle staré pověsti zde byli v 9. století křtěni pohané
po příchodu křesťanství na Moravu. Proto se Křtinskému údolí
již za starých časů říkalo Vallis baptismi, Údolí křtu. Tuto
pověst zaznamenal v roce 1882 Henry Wankel, otec moravské
archeologie, ve svých "Bilder aus der Mährischen Schweiz... ".
Wankel bádal tehdy ve velmi tajemné Býčí skále, kde objevil
"pohřeb velmože", která podle současného názoru byla
dokonce asi jeskynní pravěkou svatyní doby halštatské, v duchu
té doby. Pověst o křtění prvotních křesťanů ve Křtinském
údolí, tady v blízkosti tohoto okultního a nadmíru magického
prostoru, je velmi zažitá a stala se již součástí slavných
duchovních tradic mariánského poutního místa premonstrátů ve
Křtinách. Založení Křtin poblíž svatou aurou obdařeného
krasového žlebu tedy není jistě vůbec náhodné. Naši předkové
jistě vypozorovali, že stinné, úzce zahrdlené krasové údolí s
příkrými svahy, nedává příležitost k založení osady. Proto
pátrali až před vápencovou hradbou, před samotnou vstupní
branou do Křtinského údolí. A zde, v místě soutoku dvou potoků,
opravdu nalezli malý, pohostinný, prosluněný svah s pozitivní
energií, který se velmi hodil pro zamýšlenou budoucí sakrální
výstavbu a rozkvět poutního místa. Zde postavili malý, ale
nadmíru svatý a vzácný kostelík a do něj umístili k uctívání
zázračnou sochu Panny Marie. Stalo se tak snad již ve 13. století.
Tak nějak byly založeny Křtiny, nejdůležitější místo této
krajiny. Křtiny tedy odvozují svůj původ od svatého Cyrila a
svatého Metoděje. Na tuto dávnou tradici, která dnes není
patřičně doceněna, upomínají dva obrázky sv. Cyrila a sv.
Metoděje, umístěné na čestném místě na hlavním oltáři
současného barokního chrámu Panny Marie ve Křtinách. Domnívám
se, že tato pověst o Vallis baptismi nějak úzce souvisí i se
vznikem poněkud záhadného objektu nad Vývěrem Křtinského
potoka ve Křtinském údolí, o němž zde bude řeč. Zajímavé je
již samotné umístění objektu na jen 40 až 50 m vysoké skalce z
devonských vápenců nad vývěrem krasových vod. Z fortifikačního
hlediska to jistě nebylo místo příliš významné a strategické
a naznačuje to jeho velké stáří. Proč byl tedy objekt v
blízkosti vývěru založen? Kde byli křtěni křesťané, pokud
přistoupíme na křehký led pověsti o Vallis baptismi? Ke křtu
svatému se jistě nabízely zdejší krasové vývěry v jinak téměř
bezvodé krasové krajině. Ve Křtinském údolí existují dva
takové soustředěné vývěry podzemních vod: Vývěr Křtinského
potoka pod již zmíněným "skalním hnízdem" a Vývěr
Jedovnického potoka u slovutné Býčí skály. Byli křtěni první
křesťané moravští právě zde? To je otázka. Vznik objektu nad
vývěrem křtinských vod by se měl docenit. Podle mé meditační
vize je to sakrální stavba, která svým vznikem předcházela
založení samotných Křtin. Snad měla být osídlena mnichy -
poustevníky. Úplná absence archeologických nálezů však
dokladuje, že k osídlení objektu již nestihlo dojít a objekt byl
opuštěn neosídlený. První historické zmínky o Křtinách jsou
ze 13. století, kdy jsou r. 1237 uváděny jako majetek
zábrdovického kláštera v imunitní listině papeže Řehoře IX.
a nejpozději v roce 1299 zde již zcela jistě stál první ze tří
křtinských kostelů. A v té době byl nepochybně objekt nad
Vývěrem Křtinského potoka již pouhou ruinou. Předcházel tedy
tento objekt v duchu cyrilometodějských tradic vzniku Křtin?
Objev
zbytku záhadného objektu ve Křtinském údolí.
Zbytky
objektu nad Vývěrem Křtinského potoka u Žlíbku Vaječníku ve
Křtinském údolí pro současnou archeologickou vědu objevil až v
roce 1992 archeolog Jiří Doležel. Dle něj skutečným objevitelem
byl však zřejmě již ve 30. letech 20. století brněnský německý
speleolog Ing.J. Simon. Po jeho upozornění totiž objekt již v
roce 1937 ohledal a později v roce 1941 popsal H. Freising. Jeho
zpráva však zcela literárně zapadla a objevený objekt zůstal
vědě neznámý. Já sám vím o "Hrádku" asi od roku 1986, kdy
mi ho přímo v terénu ukázal speleolog místní ZO ČSS 6-05
Křtinské údolí, Radek Petrů. Z uvedeného je zřejmé, že se o
zbytku stavby nad Žlíbkem Vaječníkem mezi jeskyňáři něco
stále vědělo a já jako amatérský archeolog jsem si ihned
uvědomil význam této vědě neznámé památky. Od té doby byla
její poloha mým přísně střeženým tajemstvím a tak mohl
zbytky stavby šest let po té oficiálně objevit až J. Doležel.
Ten pozůstatky stavby ze zdí z nasucho kladených kamenů, pojených
jen hlínou, i zaměřil, popsal a zveřejnil (DOLEŽEL 1994 a
jinde). Kromě toho zde učinil více než 10 až 15 cm pod povrch
jdoucích vrypů a pečlivě byly sledovány suťové kužely i svahy
obou bočních stran ostrožny, ale jen z vývratu byl získán
ojedinělý zlomek nádoby zařaditelný rámcově do 14. století.
To bylo vše. Jinak se Hrádek u Babic, jak objekt nazval, s
překvapením jevil archeologicky zcela sterilní. Do literatury byla
tedy lokalita zanesena jako blíže neznámý anonymní středověký
hrádek, o němž neexistují žádné dobové písemné prameny.
Hrádek byl pracovně začleněn do obřanského dominia, přitom
však nebyla dle mého názoru dostatečně doceněna duchovní
dimenze Křtinského údolí "v němž byli křtěni pohané po
příchodu křesťanství na Moravu". Existence hrádku je kladená
asi do 13. století a bývá spojována v souvislosti s hypotetickou
těžbou a zpracováním železné rudy někde v jeho okolí.
Vzhledem k úplné absenci dobových písemných zpráv nelze ale
vyloučit, že to bylo všechno jinak. Ostrožna je přerušena
zdvojeným příkopem asi 20 m širokým, téměř 30 m dlouhým a až
4 m hlubokým. Příkop odděluje vlastní objekt od snadno přístupné
šíje ze směru od Babické plošiny. V příkopu je nápadná
povrchová deprese (sesedlý sloupec sedimentů?). Traduje se, že je
v tomto místě zavalená asi bývalá studna, může však též jít
o malý krasový jev. Toto místo by se velmi hodilo pro řádný
speleologický průzkum. Možná že by se zde podařilo získat
archeologické nálezy, tolik důležité pro bližší datování
celého objektu. Snad tyto řádky někoho inspirují k tomuto
průzkumu. Dle mého zaměření z 3. září 2022 je skalní
ostrožna 64 m dlouhá a maximálně 15 m široká. Z obou bočních
stran je objekt velmi dobře chráněn až 20 m vysokými skalními
stěnami. V čele ostrožny je však mezi skalami pěšinka přístupná
pro pěší, klesající až na dno Žlíbku Vaječníku, respektive
Křtinského údolí. Zastavěna plocha vlastního objektu je pouze
cca 24 x 9 m. To samo o sobě svědčí o tom, o jak miniaturní
objekt se ve skutečnosti jednalo. Jeho součástí však byly zřejmě
i doprovodné dřevěné stavby, z nichž se nedochovaly žádné
zbytky. Na zastavěné ploše se nacházely pouze dvě stavby na
způsob zařícených místností. První ("hlavní")
prostora se nalézá poblíž příkopu a je o vnitřním půdorysu
pouze cca 2,5 x 2 m. Druhá prostora stojí opodál a byla před
zařícením uvnitř cca 3 x 3 m veliká. Obě prostory byly
vystavěny jen z volně ložených kamenů eventuálně pojených
pouze hlínou, jak uvádí J. Doležel. J. Doležal intuitivně viděl
i zbytky "hradeb", rovněž z kamenů na sucho ložených,
event. pojených pouze hlínou, ale ty nejsou v terénu jednoznačně
patrny. Byly dvě zařícené prostory miniaturní věže hrádku,
jak se domnívá odborná veřejnost, nebo snad zaniklé mnišské
cely či poustevny, jak nadhozuji já? Je tedy objekt nad Vývěrem
Křtinského potoka jen další světský hrádek, nebo snad stavba
Boží? Mým úkolem bylo uvést tuto alternativní vizi a otázku
veřejnosti. Obdržel jsem toto poznání formou meditační vize v
Tichu svého srdce přímo u Vývěru Křtinského potoka.
Nejnovější
poznatky.
Podle
nejnovějších informací zkušeného terénního archeologa –
praktika, Petra Kosa, byl Hrádek u Babic dle něj údajně přece
jen vyzděn z části pomocí malty, což je nový, revoluční
poznatek v nazírání na tuto stavbu. To je však nutné ještě
doložit dalším nezávislým průzkumem, J. Doležel totiž
výslovně uvádí, že "hrádek" byl postaven jen z volně
ložených kamenů, což jsem viděl i já, pokud to šlo posoudit.
Doleželem odhalené lícované zdivo bylo vidět v roce 1993 v
západním koutu první prostory, jak dokládá jím zveřejněná
fotografie. Za zmínku stojí, že Petr Kos detektorem na Hrádku
přece jen dohledal několik železných artefaktů: zlomek
jezdeckého třmene z koňského postroje a kroužky z falérové
ochranné zbroje. (Kos, P., písemné sdělení 2022). I jeho kolega
Martin Golec s pomocí detektoru prohledal tuto lokalitu, ale
nenalezl nic a bylo mu podivné, že je úplně bez jakýchkoli
středověkých nálezů (Golec, M., písemné sdělení 2022).
Jen
umělá zřícenina?
Zcela
na okraj dodejme poměrně bizarní úvahu archeologa z Býčí skály
Martina Golce, podle níž byl Hrádek u Babic možná jen pouhou
"umělou
zříceninou"
pocházející až z časů romantizujících lichtensteinských
úprav Křtinsko – Josefovského údolí, tedy až z přelomu 18. a
19. století! (GOLEC 2014) Netřeba dodávat, že tato hypotéza
nezní pravděpodobně. Hrádek je jistě mnohem staršího data
svého vzniku. Ze 17. až 19. století se nám totiž dochovalo
dostatek písemných zpráv a pravděpodobně bychom o hrádku ve
Křtinském údolí něco věděli od samotných křtinských
premonstrátů. Z 19. století by se nám formou pověstí o hrádku
jistě něco dochovalo i v paměti zdejšího lidu. Naproti tomu ze
13. až 16. století se nám ve Křtinách zachovalo jen několik
málo listin a běh dějin v tomto kraji po staletí je v tomto
období prakticky neznámý. Na Novém hradě totiž roku 1645, po
jeho dobytí a vyplenění Švédy zanikly zde uložené křtinské
archiválie především tzv. "Stará křtinská kniha", která
by dnes byla zvlášť cenným zdrojem poznání neznámé historie
Křtin a Křtinského údolí. O období 9. až 12. století se však
z literatury samozřejmě nedozvídáme vůbec nic a vše je zahaleno
mlčením a tajemstvím. A do této doby se klade vznik pověsti o
"Údolí křtu." Na závěr se domnívám se, že když
vědecky založený archeolog Martin Golec mohl zveřejnit svůj
názor o "umělé zřícenině", mohu možná i já zveřejnit
svou vizi o sakrálním objektu a tak se podělit o své meditační
názory mnicha, poustevníka, amatérského archeologa, speleologa a
dnes již jednoho z pamětníků a znalců zdejší
krajiny.
Otazníky
kolem Hrádku u Babic.
1.
Byl Hrádek u Babic ve skutečnosti sakrálním objektem, tak jak se
domnívá autor této studie, který v duchu cyrilometodějské
tradice "Údolí křtu" zde nad významným Vývěrem
Křtinského potoka přímo předcházel vzniku nedalekých Křtin?
2.
Nejsou nepatrné pozůstatky dvou staveb z nasucho kladeného zdiva,
pojených jen hlínou, ve skutečnosti zbytky mnišských cel nebo
pousteven?
3. Faktem je, že objekt byl opevněn příkopem.
Nejedná se zde o refugium, skálu útočištnou, prastaré posvátné
místo krajiny?
4. Stáří objektu není spolehlivě doloženo.
Předpokládáno jest asi 13. století. Nejedná se skutečnosti o
stavbu z ještě staršího období, jak naznačuje poloha na jen
nízké ostrožně, tedy z rozmezí 9. až 12. století, kdy je
historie Křtin a Údolí křtu (Křtinského údolí) zcela
neznámá?
Když
duše promlouvá.
Jsem
vizionář Křtin i Hrádku u Babic, těchto dvou míst středověku,
které jak si myslím mají společné body historie. Historie Křtin
mne dlouho velice zajímá. Mám proto rád všechny křtinské
kněze, o nichž vím ze svého studia historických pramenů, jakož
i zbožné premonstráty, kteří v této malé obci, skryté v
hlubokých lesích Drahanské vrchoviny, vystavěli hned tři kostely
"ze zbožné úcty, kterou chovali a chovají k zázračné
Panně Marii Křtinské," této gotické soše Madony s Ježíškem
v náručí, trůnící dnes mezi cherubíny na hlavním oltáři
současného barokního chrámu Panny Marie. Tato socha pochází na
základě současného názoru ze 13. či 14. století a je od
neznámého umělce "který
ať byl, kdo byl, byl zajisté veliký neboť dovedl sochu Panny
Marie vytvořit vznešenou, krásnou, v panenské milostnosti..."
(GUMPPENBERGER, G. 1672) A v duchu této staré duchovní tradice a
své vlastní vnitřní vize, jsem tedy posoudil zbytky stavby ve
Křtinském údolí, objevené speleologem Simonem. Vyslovil jsem
alternativní výklad geneze této stavby a doby jejího vzniku. Je
to neobyčejně zajímavé...
Literatura:
Anonym,
1665: Audolí křtinské Nejsvětější Rodičky Panny Marie...
Litomyšl.
Doležel, J. 1994: Dvě málo známé středověké
fortifikace Moravského krasu, Archaeologia historica 19/94,
177-190.
Golec, M. 2014: Hrádek u Babic – hrad nebo umělá
zřícenina? Web www.byciskala.cz
Horyna, M. - Royt, J. 1994:
Křtiny. Poutní kostel Jména Panny Marie. Historická společnost
Starý Velehrad.
Šenkyřík, M. 1992: Historie chrámu Panny
Marie ve Křtinách. 34 s. Blansko.
Vigsius, M.A., 1663: Vallis
baptismi, alias Kyriteinensis... Olomouc.
Wankel, H. 1882:
Bilder aus der Mährischen Schweiz... Wien. Překlad: Wankel, J.
1984: Obrazy z Moravského Švýcarska a jeho minulosti. Brno.
O
autorovi článku:
Autor
tohoto článku, svámí Gyaneshwarpuri (rodným jménem Marek
Šenkyřík *1968), je hinduistický a jógový mnich, žák Mistra
jógy Višvaguru mahámandaléšvara paramhanse šrí svámího
Mahéšvaránandy z Indie. Vysvěcený byl dne 23.7.2021 v
Maháprabhudíp ášramu ve Střílkách na jižní Moravě jako
vůbec první hinduistický mnich vysvěcený v České republice. V
Moravském krasu působí jako poustevník. Věnuje se především
džňána józe a bhakti józe, osamělým meditacím s mantrou. Je
autorem četných článků, především se speleologickou
problematikou. Jeho duchovní heslo může znít: "Mír,
nenásilí, Láska, Poznání a harmonie."
Duchovní poznání čerpá zejména z indické duchovní tradice.









